<$BlogRSDUrl$>
   

april 26, 2004

Maak managers blij! 

snot De premier en de ministers zouden 30 tot 50 procent meer moeten verdienen zegt de commissie Dijkstal.
Maar dat zal in deze tijden van broekriemerijen vast niet gebeuren.
Bovendien: waar moet dat geld voor onze top politici eigenlijk vandaan komen? Hun salaris is toch van het land zelf? En het land heeft nu geen geld.
U verwacht natuurlijk van mij dat ik nu ga ageren tegen dit 'grote graaien', maar nee.
Ik wil het eens van een geheel andere kant benaderen. De termen 'links' en 'rechts' zijn holle kreten geworden, beweert men. Op 13 april nog hoorden we Docters van Leeuwen vertellen dat hij altijd dezelfde is gebleven ("ik ben sociaal liberaal, dat was ik al toen ik nog lid was van de PVDA en dat was ik toen ik bij D66 ging en nu ik bij de VVD zit ook nog en dat zal altijd zo blijven")
waarbij hij uitlegde dat een harde aanpak van criminaliteit volgens hem juist links is en niet rechts omdat de zwakkeren altijd het eerst de dupe zijn van misdrijven.
Wij kunnen dat ook.
Rechts liberaal gedachtengoed leert ons dat mensen voor zichzelf verantwoordelijk moeten zijn en zelf hun kansen moeten grijpen in het leven. Het summum van zelfstandigheid is dan het oprichten en runnen van een eigen bedrijf. Goede ondernemers zijn initiatiefrijke mensen die een groot risico nemen en voor innovatie zorgen. Daarom zou ik willen pleiten voor een drastische
verlaging van alle topsalarissen. Voor hen zal het immers een des te grotere uitdaging zijn om met minder dan het minimumloon alsnog te moeten opereren. Een ware liberaal geniet door en door van een dergelijke onzekerheid. Geef de bonussen, de gouden handdrukken en de overschotten maar aan de uitkeringsgerechtigden, want dat zijn de losers waarmee we echt niet verder komen.
Maak de managers arm! Aleen dán zal hun welbevinden toenemen bij elk nieuw succesje dat ze bereiken. Tegenslag stimuleert. Het recht van de sterkste met het minste salaris zal zegevieren.
Wij geloven er heilig in dat de doorgewinterde zakenman geen groter plezier gedaan kan worden dan hem te dwingen op bijstandsniveau te leven.
Dát is pas spannend.

-

Comments: (0) comments
<$BlogCommentBody$>
<$BlogCommentDeleteIcon$>
Een reactie posten