april 26, 2004
Betuwe Beestenboel
Door de aanleg van wegen kunnen dieren bepaalde delen van hun oorspronkelijk leefgebied niet meer bereiken. De weg vormt hier een barriere waardoor natuurgebieden gescheiden raken en populaties verkleinen of uitsterven. Bovendien zijn wegen verantwoordelijk voor een groot aantal verkeersslachtoffers. Door rasters langs de wegen hoeven dieren de weg niet meer op. Hierdoor wordt het aantal verkeersslachtoffers tot een minimum herleid. In combinatie met speciale tunnels of bruggen en aangepaste schermen krijgen de dieren weer de mogelijkheid om van het ene gebied naar het andere te migreren.
Als we nog in aanmerking nemen dat zeven hoogleraren in september 2003 de Tweede Kamer opriepen de aanleg van de Betuwelijn te stoppen (het project zwol op door politieke keuzes voor tunnels en geluid-wering, de Betuwelijn valt daardoor achtmaal duurder uit) zien we dat die lijn de perfecte verbinding is tussen natuur gebieden..! De natuur in Nederland is nu te versnipperd. Gebieden liggen te ver uit elkaar om tot uitwisseling en herstel te komen. Zet daarom ambtenaren op de Betuwelijn die met emmertje en schepje natuur kunnen verspreiden. Kikkervisjes in de broodtrommel. Is ook nog goed voor de werkgelegenheid.
Als we nog in aanmerking nemen dat zeven hoogleraren in september 2003 de Tweede Kamer opriepen de aanleg van de Betuwelijn te stoppen (het project zwol op door politieke keuzes voor tunnels en geluid-wering, de Betuwelijn valt daardoor achtmaal duurder uit) zien we dat die lijn de perfecte verbinding is tussen natuur gebieden..! De natuur in Nederland is nu te versnipperd. Gebieden liggen te ver uit elkaar om tot uitwisseling en herstel te komen. Zet daarom ambtenaren op de Betuwelijn die met emmertje en schepje natuur kunnen verspreiden. Kikkervisjes in de broodtrommel. Is ook nog goed voor de werkgelegenheid.
Comments:
(0) comments
Een reactie posten